jeudi 21 novembre 2013

Exemplaires offerts à J. Carleton Young "The King of Books" par Octave Uzanne "Le Prince des Bibliophiles" (1916)

James Carleton Young
(1856-1918)
Qui était James Carleton Young ? (*)

James Carleton Young est né le 29 juillet 1856 à Marion dans l'Iowa et est mort le 7 janvier 1918 d'une embolie. Il fait partie de ces Américains qui se sont enrichis en achetant pour moins de $1 l'acre de terre dans le Minnesota, l'Iowa et les deux Dakota. Revendus plusieurs centaines de dollars l'acre, il devint rapidement riche à millions. Il se retire des affaires en 1913 pour se consacrer à sa passion : la construction d'une bibliothèque idéale ! Son grand projet s'articule autour de la collecte des exemplaires des textes classiques contemporains revêtus de dédicaces autographes. Dénommé Le Bibliophile dans son pays et "Le Roi des Livres" (King of Books) en France, Young n'a cessé de collecter ces ouvrages précieusement dédicacés à son nom la plupart du temps. Young fut membre des Amis des Livres, des Bibliophiles contemporains d'Octave Uzanne, des Bibliophiles indépendants d'Octave Uzanne. Malheureusement l'ensemble de sa collection fut mise aux enchères à New York chez Anderson Galleries en 1916, de son vivant. Il se consola de cette perte en sachant que ces beaux livres iraient rejoindre de grandes collections et d'importantes bibliothèques publiques. (**)

Avec cette bibliothèque très spéciale composée de milliers de livres dédicacés au même homme : James Carleton Young, c'est également la découverte d'un ensemble unique d'ouvrages d'Octave Uzanne dédicacés. Ces exemplaires doivent avoir été dispersés un peu partout entre amateurs, institutions publiques et privées, d'Amérique et d'Europe. Le hasard nous a fait retrouver l'exemplaire coté 1082 pour lequel nous reproduisons l'envoi autographe d'Uzanne à son ami James Carleton Young.



Coll. B. H.-R., 2013


"à mon ami J. Carleton Young
Hommage d'un amoureux du XVIIIe siècle.
Octave Uzanne."


L'exemplaire est resté broché, tel que paru et tel qu'offert à James Carleton Young dans les années 1880. Nous l'avons d'ailleurs retrouvé sur le territoire américain, à New York très exactement, chez le libraire James Cummins, et pour la somme de $250 (mars 2013). Tous les autres exemplaires restent à localiser.


Bertrand Hugonnard-Roche


* * *

Catalogue des livres d'Octave Uzanne offerts à Mr. James Carleton Young :

699. UZANNE (OCTAVE). Caprices d'un Bibliophile. Paris, 1878. One of the limited edition on Holland papier vergé, with an etched frontispiece by Adolphe Lalauze. Author's presentation inscription on half-title : "My first Book ! So far ! so far ! behind me ... to James Carleton Young. A new near friend. Octave Uzanne. "

700. UZANNE (OCTAVE). Son Altesse la Femme. Paris, 1885. One of 100 copies printed on Japan paper with the full-page illustrations in colors, etchings in two states. Presentation copy from the Author with inscription in French : "Her Highness Woman ! Presented by a bachelor, who became her faithful subject and her High Priest, - but the Catholic priests never marry. To James Carleton Young. Friendly Octave Uzanne. "

701. UZANNE (OCTAVE). Le Miroir du Monde. Paris, 1888. Limited edition on Vellum paper. Presentation copy with inscription on half-title in French : " To James Carleton Young. This villainous mirror which is appreciated only by the friendships wich it reflects. Octave Uzanne. "

702. UZANNE (OCTAVE). Les Ornements de la Femme. L'Eventail - L'Ombrelle - Le Gant - Le Manchon. Paris, 1892. Inscribed on half-title by Octave Uzanne.

703. UZANNE (OCTAVE). La Femme à Paris. Nos contemporaines. Paris, 1894. One of a small number printed with the 20 full-page illustrations engraved by Massé and other illustrations hand-colored. Inscribed by Octave Uzanne on the half-title.

704. UZANNE (OCTAVE). L'Ecole des Faunes. Contes de la Vingtième Année. Paris, 1896. One of a limited edition on tinted Scotch satin paper, with author's inscription on half-title : "A mon ami James Carleton Young these novels of a Youngster. Octave Uzanne. "

705. UZANNE (OCTAVE). L'Art dans la décoration extérieure des livres en France et à l'Etranger. Paris, 1898. Limited edition on Vellum paper, with author's presentation inscription in French : " To James Carleton Young, a friend of dedicated book, for whom very willingly I offer in exterior decoration of this one the signature of his friend - Octave Uzanne. "

706. UZANNE (OCTAVE). La Cagoule. Visions de notre Notre Heure. Choses et gens qui passent. Paris, 1899. Limited edition on papier vélin teinté, with author's presentation inscription on half-title.

707. UZANNE (OCTAVE). The French Bookbinders of the Eigtheenth Century. Chicago, Caxton Club, 1904. Inscribed, " Au Bibliophile et à L'ami, Souvenir de Sincère Cordialité, Octave Uzanne. "

911. UZANNE (OCTAVE). Le Calendrier de Vénus. Paris, 1880. One of 16 copies printed on China paper, with a fine etched fonstispiece by Perret. Author's presentation inscription in French covering the whole page [giving his opinion of women].

912. UZANNE (OCTAVE). The Fan. First English Edition. London, 1884. Inscription on half-title in French : " A coquette without a fan is like a gentleman without a cane in his hand, a soldier without a sword, a bull-fighter without a mantle. Immediatly she has to renounce the conquest of the Flirt. She has no more the beautiful ornament of her deportment, which is her offensive and defensive weapon, her sovereign sceptre. - Octave Uzanne. "

913. UZANNE (OCTAVE). Les Zigzags d'un Curieux. Causeries du l'art des livres et la littérature d'art. Paris, 1888. Limited edition on Holland paper. Inscribed by Octave Uzanne.

914. UZANNE (OCTAVE). Le Paroissien du Célibataire. Paris, 1890. One of [50] copies on Japan paper. With the frontispiece in 2 states. Inscribed by the author.

915. UZANNE (OCTAVE). La Femme à Paris. Nos Contemporaines. Paris, 1894. Author's presentation copy, with inscription on half-title in French : " To Mr. James Carleton Young. This book entitled ' Les Contemporaines ' will become so soon the books of the grandmothers. - Octave Uzanne. "

916. UZANNE (OCTAVE). Dictionnaire Biblio-Philosophique. Paris, 1896. One of 176 copies issued for members of Académie des Beaux Livres. Mr Young's copy. Inscribed by Octave Uzanne.

917. UZANNE (OCTAVE). La nouvelle Bibliopolis. Paris, 1897. Limited edition, with autograph inscription on the half-title.

918. UZANNE (OCTAVE). Les Modes de Paris. Paris, 1898. One of 10 copies on Japan paper, with the full-page illustrations in two states in black and in colors. Inscription on half-title in French : " To James Carleton Young. This evocation of Parisian modes, these moving pictures of the women of the XIXth Century is offered to a sincere Book-Lover of Minneapolis. - Octave Uzanne. "

919. UZANNE (OCTAVE). Figures de Paris. Ceux qu'on rencontre et celles qu'on frôle. Paris, 1901. One of the 200 copies published on Holland paper for the Bibliophiles Contemporains [i.e. Indépendants]. Inscribed on the half-title by Octave Uzanne.

947. UZANNE (OCTAVE). Caprices d'un Bibliophile. Paris, 1878. Limited edition on Holland paper, inscribed on the half-title by Octave Uzanne.

948. UZANNE (OCTAVE). Le Bric-à-Brac de l'Amour. Paris, 1879. Presentation copy from the author with inscription : " A James Carleton Young this Loves Book ... When I was 'Young' myself. Friendly, Octave Uzanne. "

949. UZANNE (OCTAVE). Le Calendrier de Vénus. Paris, 1880. Author's presentation inscription, " A James Carleton Young This book of a 'young one' now old Devil. Octave Uzanne. "

950. UZANNE (OCTAVE). Anecdotes sur la Comtesse Du Barry. Paris, 1880. Limited edition on Whatman paper. Presentation from the author with inscription on half-title in French : " To James Carleton Young. These anecdotes on amiable Queen of the 'left-hand' who expiated her follies on the scaffold. In friendly remembrance. Octave Uzanne. "

951. UZANNE (OCTAVE). La Gazette de Cythère. Paris, 1881. One of only a small edition. Presentation copy with half-title inscription by Octave Uzanne.

952. UZANNE (OCTAVE). L’Éventail. Paris, 1882. Inscribed on the half-title by Octave Uzanne.

953. UZANNE (OCTAVE). L'Ombrelle - Le Gant - Le Manchon. Paris, 1883. [exemplaire richement relié par RIVIERE en maroquin vert avec ombrelle dorée sur le premier plat]. Inscription on half-title in French : " To Mr. James Carleton Young. The author is glad to have in his hands this book about elegances of former times and who hopes to know some day, in France, if not beyond the ocean, the possessor of this book who was so kind as to honor it by a request to have it autographed. Octave Uzanne. "

954. UZANNE (OCTAVE). Les Moeurs Secrètes du XVIIIe Siècle. Paris, 1883. One of only a small edition printed. Presentation with inscription on half-title by the author.

955. UZANNE (OCTAVE). Son Altesse la Femme. Paris, 1885. Special copy on Japan paper for Mr. Ellie Beithet. Full-page illustrations in two states. Presentation copy from the author with inscription on half-title. " A James Carleton Young. God save the woman, the kind and sweet Majesty ! - Friendly Octave Uzanne. "

956. UZANNE (OCTAVE). La Française du Siècle. Paris, 1886. Author's presentation copy with inscription on half-title, in French : " To Mr. James Carleton Young. This Dilemma of French ladies with good American grace. Cordial homage. Octave Uzanne. "

957. UZANNE (OCTAVE). Nos amis les Livres. Paris, 1886. Limited Holland paper edition ; with autograph inscription by Octave Uzanne.

958. UZANNE (OCTAVE). Le Miroir du Monde. Paris, 1888. Limited edition on Vellum paper with autograph inscription and a dedication on a special page with decorative border (loose in covers). The inscription reads : " A mon ami James Carleton Young. The paper of 'The Miroir du Monde' is really blotting paper ... so I am obliged to write my dedicace upon this decorative vellum. Octave Uzanne. "

959. UZANNE (OCTAVE). Le Paroissien du Célibataire. Paris, 1890. Special copy on Japan paper. Frontispiece in two states. Presentation copy with inscription on half-title by Octave Uzanne.

960. UZANNE (OCTAVE). Le Livre Moderne. Paris, 1890-1891. Limited de Luxe edition on Holland paper. Every part contains a very characteristic and interesting inscription by the author. [en livraisons sous couvertures, il manque les livraisons 8 de 1890 et 15 de 1891].

961. UZANNE (OCTAVE). L'Art et l'Idée. Paris, 1892. Papier vélin. With a very interesting inscription by the author to Mr. Young in each volume. Contains also two bookplates etched by Henri Boutet.

962. UZANNE (OCTAVE). The Book-Hunter in Paris. London, 1893. Presentation copy from the author to Mr. Young with a very interesting and long inscription.

963. UZANNE (OCTAVE). La Cagoule. Visions de notre Notre Heure. Choses et gens qui passent. Paris, 1899. One of 50 copies printed on fine China paper and having the author's presentation inscription on half-title in French : " To James Carleton Young. These instantaneous photographs of vagabond, literary man. Octave Uzanne. "

1082. UZANNE (OCTAVE). La Chronique Scandaleuse. Paris, 1879. One of only a small edition printed. Presentation inscription on half-title by Octave Uzanne. [VOIR PHOTO]

1083. UZANNE (OCTAVE). Les Surprises du Coeur. Paris, 1881. Limited edition. Inscribed on the half-title by Octave Uzanne.

1084. UZANNE (OCTAVE). La Reliure Moderne artistique et fantaisiste. Paris, 1887. Limited edition on papier vélin, contains 72 plates of book-bindings printed in tints. Inscribed on the half-title by Octave Uzanne.

1085. UZANNE (OCTAVE). The Mirror of the World. London, 1889. First English edition. One of the 10 copies on large Japan paper. Inscription on half-title in French : "The Mirror of the World is pleasing only to fops, they see themselves in it with satisfaction and the vanity which makes them blind to themselves lends them all the indulgences for others. " Contains also a bookplate of W. H. Shir-Cliff.

1086. UZANNE (OCTAVE). Bouquinistes et Bouquineurs. Physiologie des Quais de Paris. Paris, 1893. Limited edition. Inscribed on half-title, in French : " In remembrance of flourished Quais of Bookishness which the Seine waters, This old book about the Parisian old book dealers to the citizen of Minneapolis dedicated by his affectionnate friend Octave Uzanne. "

1087. UZANNE (OCTAVE). La Femme à Paris, Nos Contemporaines. Paris, 1894. Author's presentation inscription on half-title, in French : " To James Carleton Young. The contemporary of these contemporaries dedicates this book of the women of Paris, with his cordial regards. Octave Uzanne. "

1088. UZANNE (OCTAVE). Voyage autour de ma [i.e. sa] Chambre. Paris, 1896. Special copy of 210 issued by the members of the society Bibliophiles Independants. Author's inscription on fly-leaf : "I wrote this chapter of sensation in an hour of belated youth, when my heart beat tumultously, at the suggestion of a friend of twenty years standing. I consider that it has preserved some impression of the state of my soul, which was sincerely touched. Only sadness reigns ; vulgar joy is lacking. Octave Uzanne. " (Translation)

1089. UZANNE (OCTAVE). William Nicholson. Almanach des Douze Sports. Paris, 1898. Limited edition. Printed for members de la Société des XX. Inscribed by Octave Uzanne.

1090. UZANNE (OCTAVE). La Panacée du Capitaine Hauteroche. Limited edition. Author's presentation copy to the illustrator of this book with inscription on half-title, in French : " La Panacée du Capitaine Hauteroche which you have so beautifully made the pictures for the epic poem. I dedicate to you, my dear Courboin, with grateful and cordial friendship. Octave Uzanne. "



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Catalogue des livres ayant appartenu à Octave Uzanne et faisant partie de la bibliothèque de Mr. James Carleton Young :

377. HALEVY (LUDOVIC). Deux Mariages. Paris, 1883. Envoi de l'auteur à Octave Uzanne. 1 L.A.S. de l'auteur. Ex libris Octave Uzanne.

620. LA FAYETTE. Histoire d'Henriette d'Angleterre. Paris, 1882. Envoi de l'auteur (éditeur) à Octave Uzanne.

621. LOVENJOUL (CHARLES DE). Les Projets littéraires de Théophile Gautier. Extrait du "Livre" (mars 1882) Paris, 1882. Un des 100 exemplaires tirés à part. 4 L.A.S. par Lovenjoul, une caricature de Théophile Gautier et les ex libris de Théophile Gautier et d'Octave Uzanne.

713. OMAR KHAYYAM. Les Quatrains d'Omar Khayyam. Paris, Carrington, 1902. Exemplaire spécialement imprimé pour Octave Uzanne. (broché non coupé).

771. RICHEPIN (JEAN). Monsieur Scapin. Paris, 1886. Envoi de l'auteur à Octave Uzanne.


* * *


(*) M. James Carleton Young a entrepris de réformer la bibliophilie. Il a entrepris de se former une bibliothèque dans le goût de Ce qu’il faut lire dans sa vie, de M. Henri Mazel, c’est-à-dire composée de livres de valeur et de livres instructifs. Plus de ces babioles rares et curieuses auxquelles les maniaques du livre attachent tant de prix. Plus de ces frivoles reliures sans intérêt pour un bon esprit. Du reste, voici la psychologie du personnage par M. Alexandre Mavroudis, d’après L’Opinion : «J’ai eu le plaisir de rencontrer ces derniers jours M. James Carleton Young, Américain richissime et roi du livre. De taille moyenne, le visage boucané, les yeux intenses, Sa Majesté porte en guise de pourpre royale un costume de voyage au veston brun vert, fermé jusqu’au col. Il parle en égrenant ses paroles et, chose étrange, il connaît à merveille les affaires de son royaume. Mais en quoi consiste ce royaume du livre, quelle en est l’étendue et quels en sont les confins ? Il y a quelque trente ans déjà, M. James Carleton Young alors en pèlerinage à Athènes, assis sur une marche roussie par le soleil en admirant la beauté pure du Parthénon, fit un raisonnement simple et original : « En peinture et en sculpture on essaie de conserver les chefs-d’œuvre des maîtres. Pourquoi les grandes bibliothèques se sentent-elles obligées d’abriter tout ce qui est imprimé, sans considérer la qualité intrinsèque des livres ? Et ne pourrait-on pas réunir en un rayon éclectique tout ce qu’il y a de plus beau en littérature ? » À cette époque, M. James Carleton Young possédait une fortune médiocre. De retour à son pays il déploya toute son énergie en d’importantes entreprises, acheta des terrains fertiles dont la valeur s’accrût rapidement et enfin, devenu roi des métairies, il abdiqua volontiers pour se magnifier d’une couronne plus noble, celle du roi du livre. Depuis 1891, M. James Carleton Young consacre son temps et sa fortune à la réalisation de son projet de bibliothèque idéale, entreprenant dans ce but de longs voyages, dénichant des auteurs, courant après les premières éditions, passant au crible la surabondante production de nos temps, avec une méthode plus que plausible. – « Ce n’est pas le succès, me dit-il, qui me guide dans le choix des livres; c’est plutôt l’opinion de l’élite. Si un écrivain jouit d’une haute estime auprès des littérateurs de son pays, toutes ses œuvres ont droit d’entrer dans ma bibliothèque. Si parmi les ouvrages d’un écrivain il n’y en a qu’un qui ait des chances d’immortalité, alors on reçoit celui-là en excluant tous les autres. Mais je veux aussi que les œuvres des contemporains portent des inscriptions autographes de leurs auteurs. Chaque exemplaire renfermera ainsi quelque chose de la personnalité intime de l’écrivain. » Bien qu’original M. James Carleton Young n’a tout de même pas le tempérament d’un futuriste. Il n’abolit rien, mais il cherche à préserver de la destruction certaines œuvres qui semblent être la fleur de la création intellectuelle. Pour être plus exact, si M. Carleton Young abolit quelque chose, c’est un préjugé, celui qui nous fait trop souvent conserver avec une pieuse naïveté tous les bouquins bons, mauvais ou même absurdes, pourvu qu’ils soient imprimés. Nos grandes bibliothèques d’aujourd’hui sont des cimetières, M. James Carleton Young rêve de les rendre à la vie, en expulsant de là tout ce qui sent le moisi. Pas de respect pour la poussière des vieilles pages, point d’indulgence pour tout ce papier vainement noirci que d’énormes édifices contiennent à peine, aucun amour du livre pour le livre. Dans le jardin de la pensée humaine, ce souverain inflexible et logique veut trier, labourer, faucher, il a grande envie d’en écarter les arbres desséchés pour laisser plus de place, plus d’air, plus de lumière à ceux qui débordent de sève. Non point de crainte que ceux-ci ne meurent avant l’heure, mais pour que nous autres flâneurs puissions sentir plus aisément les saines odeurs qui en émanent. Ces louables sentiments n’ont aucun rapport avec ceux d’un vrai bibliophile, qui ne voudrait pas avoir chez lui la plupart des livres vantés par cet homme naïf qui a mis son idéal dans Sully-Prudhomme et Paul Bourget. (R. de B.) Source : http://agora.qc.ca/documents/bibliotheque--la_bibliotheque_ideale_de_james_carleton_young_par_alexandre_mavroudis

(**) James Carleton Young was born July 29, 1856 in Marion, Iowa and died on January 7, 1918 from having been "stricken by apoplexy" (such as a stroke, embolism, or thrombosis). He graduated with an M.A. from Cornell College in 1876, and in 1909 Cornell presented him with its first-ever Doctor of Literature degree. In 1880 he stood on the steps of the Parthenon and wondered why the world's best literature had not been collected under one roof. For the purpose of building this envisioned library himself, and without financial means at that time, he decided to raise the necessary fortune by conducting a large land and colonization business to buy up vacant acreage in Minnesota, Iowa, and the Dakotas, often for less than $1.00, which he then sold for hundreds of dollars per acre in order to purchase first editions. In 1913 he retired to devote himself to building his collection, with the intention of either presenting it when completed to the Library of Congress, the Smithsonian, or to an American university, or instead constructing a library in Loring Park. Indulging his lifelong love of literature, Young collected first editions of both contemporary and non-contemporary works (including pre-inscribed works by Hugo, Daudet, Dumas, Kipling, and Hans Christian Anderson) then sent the contemporary monographs to their authors with a request that they likewise inscribe them, earning Young the term "bibliophile," and in Europe, "Le Roi des Livres" ("King of Books"). Young was named honorary commissioner to the Paris exposition of 1878, elected as one of the three foreign members to the Socit Des Amis Des Livres in Paris, awarded the Cross of the Legion of Honor in 1910, and made a Fellow to the Royal Geographical Society of London, as well as many other important American bookclubs and societies. The books in his library ultimately numbered in the tens of thousands and required the services of a full-time librarian and bookkeeper, several assistants, catalogers, translators, and agents. His sent up to 5000 letters a year seeking autographs, and insisted upon responding personally to each reply, resulting in bad health, which prompted his physician to advise him to end his work. Mounting obstacles to his dream of keeping the collection together forced him to allow it to be auctioned off in installments by the Anderson galleries in New York in 1916, and Young took consolation that his books would "pass into the possession of my fellow collectors and enrich hundreds of public and private libraries." He ended up being better known abroad than in America, and relatively unknown in Minneapolis. He was survived by his wife, Etta May Rogers, and one daughter, Marguerite. (Source : http://www.hclib.org/pub/search/specialcollections/personalarchives.cfmAD=Young,%20James%20Carleton

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